menu
Home » 2012 » April » 10 » Инженер измисли джойстик за каране на коли от инвалиди
00.05
Инженер измисли джойстик за каране на коли от инвалиди

Специалист по електроника, останал трудно подвижен след катастрофа, създаде устройство, което позволява и хора с увреждания да шофират кола. Но 42-годишният инженер Янислав Илиев не може да патентова разработката си. Изобретателният плевенчанин просто няма необходимите средства за изработване на прототип и за задължителните изпитания в сертифицирана лаборатория.

Допреди 4 години Янислав има процъфтяващ собствен бизнес. За да се захване с него, той напуска военното поделение в Телиш, където служи. Завършва електроника в Габровския университет. Заедно с двама съдружници държи верига магазини за мобилни комуникации, има автосервиз, занимава се и със системи за видеонаблюдение. На видно място в централния му магазин стои шампионска купа по пейнтбол -клубът на Янислав е сред първите регистрирани в страната в този спорт.

Животът му обаче се преобръща внезапно на 25 септември 2007 г., на кръстовището на ул. "Гренадирска” в Плевен - на около 200 метра от офиса му.

"Бях с мотор и ме удари такси. Така и не се разбра кой е виновен. Аз карах след колата, тя направи обратен завой и се блъснах в нея. Не стана ясно кой е бил с превишена скорост, кой - не, но той в паниката натиска газ вместо спирачки и ме мачка в бордюра”, разказва мъжът.

Месеци наред Янислав остава на легло като същински жив труп - с натрошен гръб, крака и разкъсани мускули на ръцете. Парализиран е почти изцяло, може да движи единствено главата и лявата си ръка.

"Много от лекарите ме бяха отписали. Единствено доц. Венци Росманов каза, че имам някакъв шанс”, спомня си той най-кошмарните дни.

Постепенно разпродал целия си бизнес, за да има пари за операции и рехабилитации. Полека-лека започнал да прави движения. Сега е твърдо убеден, че ще успее да се раздели и с инвалидната количка.

"Заех се да направя нещо, за да мога да карам кола - разказва инженерът. - Приспособления за хора с увреждания има, но те изискват здрави ръце а аз нямах сила в дясната. Така че разработката я започнах заради себе си.”

Идеята му била да съсредоточи в джойстик управлението на автомобила: "С лявата ръка въртиш кормилото, с дясната управляваш джойстика, откъдето даваш газ и спирачки. Нещо като системата за игри плейстейшън. Върши работа за всички коли, които са с автоматични скорости.” Цялото компютърно оборудване е замислено така, че всяка система има двойно и тройно подсигуряване. Това ще компенсира неголемите възможности за реакции на водача.

По първоначални сметки едно устройство заедно с монтажа би струвало не почече от 3-4 хиляди лева. Но то може да избави от изолацията на една място много хора с двигателни увреждания.

В последния момент обаче Янислав се отказал да се бори за патент. "Оказа се, че за патентоване има страхотни изисквания и трябват луди пари - пояснява той. - Над 15 хиляди евро излизат само изпитанията. За по-нататък даже не питах, защото нямам тези средства.”

Надеждите му са, че ще се намери спонсор, който да поеме изработката на прототипа и тестовете. "Ако се появи инвеститор, той със сигурност ще си върне парите”, убеден е инженерът.

Янислав не е от хората, които стоят със скръстени ръце. Докато чака някой да се заинтересува от изобретението му, той възобновява фирмата си и започва да предлага по интернет нови устройства. Сред тях е създадена от него електронна система, която включва фаровете на колата 12 секунди след като бъде включен двигателят и ги гаси с угасването му. Разработва и т. нар. доилка за пчелна отрова - процесорно контролирано устройство за добиване на ценното вещество от насекомите.

Най-много енергия му отнела последната разработка, специално предназначена за любителите на офроуда. "Това са т. нар. трип компютри за офроуд, които отчитат разстояния, времена, скорости. То си е като допълнителен бордови компютър, който се ползва от навигатора. Има няколко фирми в световен мащаб, които произвеждат такива продукти. Но те са скъпи за любителите. Освен това за джиповете, които карат офроуд, засега няма нищо специализирано, а ползват устройства за колите”, обяснява авторът.

Неговата разработка му отнела 2-3 години, докато покрие всички изисквания на любителите на 4х4. Сега я надгражда с цветен дисплей, джипиес и електронни компаси, за да може да се ползва дори и в рали "Дакар”.

Тъй като вече бил продал старата си апаратура, за да се лекува, се включил с проект в програма на агенцията за хората с увреждания за развитие на собствен бизнес. Идеята му била одобрена и така си обзавел лаборатория за електронни тестове, за която казва, че е с най-добрата техника в Плевенска област и дори в Северна България.

"Сега се оказа, че трябва да я сертифицирам, което пак струва пари. Обаждах се в Габрово, където е най-близкото патентно бюро. Човекът каза, че е от 10-15 хиляди лева нагоре и аз спрях да питам”, разказва плевенчанинът.

С това трудностите да правиш бизнес от инвалидната количка не спират. Оказва се, че за трудно подвижния мъж е твърде сложно да получи малките колетчета с поръчаните в Китай елементи, защото хората с увреждания нямат достъп до гишето. Затова Янислав проучва как да подаде съдебен иск срещу пощенското ведомство.



източник: http://www.trud.bg/
Views: 1048 | Added by: venko1978 | Rating: 5.0/1
Total comments: 1
0   Spam
1 venko1978   (20.11.2011 03.47)
Яни, ти си герой,убеден съм че скоро ще се намери и спонсор за многото ти проекти.

Only registered users can add comments.
[ Sign Up | Log In ]