00.05 Инженер измисли джойстик за каране на коли от инвалиди | |
Специалист по електроника, останал трудно подвижен след катастрофа, създаде устройство, което позволява и хора с увреждания да шофират кола. Но 42-годишният инженер Янислав Илиев не може да патентова разработката си. Изобретателният плевенчанин просто няма необходимите средства за изработване на прототип и за задължителните изпитания в сертифицирана лаборатория. Допреди 4 години Янислав има процъфтяващ собствен бизнес. За да се захване с него, той напуска военното поделение в Телиш, където служи. Завършва електроника в Габровския университет. Заедно с двама съдружници държи верига магазини за мобилни комуникации, има автосервиз, занимава се и със системи за видеонаблюдение. На видно място в централния му магазин стои шампионска купа по пейнтбол -клубът на Янислав е сред първите регистрирани в страната в този спорт. Животът му обаче се преобръща внезапно на 25 септември 2007 г., на кръстовището на ул. "Гренадирска” в Плевен - на около 200 метра от офиса му. "Бях с мотор и ме удари такси. Така и не се разбра кой е виновен. Аз карах след колата, тя направи обратен завой и се блъснах в нея. Не стана ясно кой е бил с превишена скорост, кой - не, но той в паниката натиска газ вместо спирачки и ме мачка в бордюра”, разказва мъжът. Месеци наред Янислав остава на легло като същински жив труп - с натрошен гръб, крака и разкъсани мускули на ръцете. Парализиран е почти изцяло, може да движи единствено главата и лявата си ръка. "Много от лекарите ме бяха отписали. Единствено доц. Венци Росманов каза, че имам някакъв шанс”, спомня си той най-кошмарните дни. Постепенно разпродал целия си бизнес, за да има пари за операции и рехабилитации. Полека-лека започнал да прави движения. Сега е твърдо убеден, че ще успее да се раздели и с инвалидната количка. "Заех се да направя нещо, за да мога да карам кола - разказва инженерът. - Приспособления за хора с увреждания има, но те изискват здрави ръце а аз нямах сила в дясната. Така че разработката я започнах заради себе си.” Идеята му била да съсредоточи в джойстик управлението на автомобила: "С лявата ръка въртиш кормилото, с дясната управляваш джойстика, откъдето даваш газ и спирачки. Нещо като системата за игри плейстейшън. Върши работа за всички коли, които са с автоматични скорости.” Цялото компютърно оборудване е замислено така, че всяка система има двойно и тройно подсигуряване. Това ще компенсира неголемите възможности за реакции на водача. По първоначални сметки едно устройство заедно с монтажа би струвало не почече от 3-4 хиляди лева. Но то може да избави от изолацията на една място много хора с двигателни увреждания. В последния момент обаче Янислав се отказал да се бори за патент. "Оказа се, че за патентоване има страхотни изисквания и трябват луди пари - пояснява той. - Над 15 хиляди евро излизат само изпитанията. За по-нататък даже не питах, защото нямам тези средства.” Надеждите му са, че ще се намери спонсор, който да поеме изработката на прототипа и тестовете. "Ако се появи инвеститор, той със сигурност ще си върне парите”, убеден е инженерът. Янислав не е от хората, които стоят със скръстени ръце. Докато чака някой да се заинтересува от изобретението му, той възобновява фирмата си и започва да предлага по интернет нови устройства. Сред тях е създадена от него електронна система, която включва фаровете на колата 12 секунди след като бъде включен двигателят и ги гаси с угасването му. Разработва и т. нар. доилка за пчелна отрова - процесорно контролирано устройство за добиване на ценното вещество от насекомите. Най-много енергия му отнела последната разработка, специално предназначена за любителите на офроуда. "Това са т. нар. трип компютри за офроуд, които отчитат разстояния, времена, скорости. То си е като допълнителен бордови компютър, който се ползва от навигатора. Има няколко фирми в световен мащаб, които произвеждат такива продукти. Но те са скъпи за любителите. Освен това за джиповете, които карат офроуд, засега няма нищо специализирано, а ползват устройства за колите”, обяснява авторът. Неговата разработка му отнела 2-3 години, докато покрие всички изисквания на любителите на 4х4. Сега я надгражда с цветен дисплей, джипиес и електронни компаси, за да може да се ползва дори и в рали "Дакар”. Тъй като вече бил продал старата си апаратура, за да се лекува, се включил с проект в програма на агенцията за хората с увреждания за развитие на собствен бизнес. Идеята му била одобрена и така си обзавел лаборатория за електронни тестове, за която казва, че е с най-добрата техника в Плевенска област и дори в Северна България. "Сега се оказа, че трябва да я сертифицирам, което пак струва пари. Обаждах се в Габрово, където е най-близкото патентно бюро. Човекът каза, че е от 10-15 хиляди лева нагоре и аз спрях да питам”, разказва плевенчанинът. С това трудностите да правиш бизнес от инвалидната количка не спират. Оказва се, че за трудно подвижния мъж е твърде сложно да получи малките колетчета с поръчаните в Китай елементи, защото хората с увреждания нямат достъп до гишето. Затова Янислав проучва как да подаде съдебен иск срещу пощенското ведомство. източник: http://www.trud.bg/ | |
|
Total comments: 1 | |
| |